Boos zijn en je motivatie om te leren (okt 2020)

Tijdens het intake gesprek vertelde ouders mij dat hun zoon de laatste tijd steeds zo boos en vol frustratie uit school kwam. Hun tiener was niet meer zichzelf en ze wisten niet zo goed wat ze met zijn boosheid aan moesten. Eigenlijk waren ze het slaan met deuren en zijn grote mond wel zat!

Voor mij zit een hele nukkige tiener van 14 jaar die het even niet meer ziet zitten. Hij is inderdaad boos! Dat hebben zijn ouders goed. Uit ervaring met mijn eigen tieners weet ik dat ernaar vragen niet altijd werkt, iets doen vaak wel. Omdat deze jongen zo nukkig bij mij in de praktijk zit stel ik voor om een spel te spelen. Ik stel voor om Jenga te spelen 😉 Het is niet zomaar Jenga, op enkele blokjes staan vragen.

Tijdens het spel komt al gauw de aap uit de mouw. Hij is inderdaad boos! Boos op de situatie waarin de hele wereld op dit moment zit, boos op Corona.

Eerlijk gezegd begrijp ik zijn boosheid wel. Het leven ziet er op dit moment voor iedereen zo anders uit. Er is geen duidelijk vooruitzicht waar je naar uit kan kijken.

Tijdens het spelen van het spel geven we allebei antwoord op de vragen, we filosoferen er over door en in vier potjes pellen we laag voor laag zijn boosheid af. Net als in het spel trekken we iedere keer een blokje weg op zoek naar het moment van omvallen → ontlading.

In die ontlading zie ik steeds meer ontspanning ontstaan bij deze jongen. Als we het spel terug doen in het doosje ( dat is een hele opgave op zich) verteld hij dat hij op school een bepaald vak en de stof heel ingewikkeld vind. Door het thuisonderwijs van het vorige leerjaar is hij zijn interesse kwijt geraakt en word het alleen maar moeilijker. De docent kan niet lesgeven in zijn ogen en hij kan het tocht niet! Ja als je zo denkt dan wordt je gefrustreerd en boos.

Nu we weten wat hem eigenlijk zo boos maakt ( De corona en zijn verlies in interesse in het vak), dat er eigenlijk een vraag achter zijn boosheid zit, gaan we onderzoeken/bekijken/ervaren wat en hoe hij uiting geeft aan zijn gevoel.

Dit doen we met de 5G stappen:

Gebeurtenis → gevoel → gedachten → gedrag → gevolg

We kijken vooral naar wat het gevoel doet met de gedachten en vervolgens wat de gedachten kunnen doen met het gedrag.

Het is zo fascinerend om te zien wat het doet met een tiener als je laat ervaren wat negatieve gedachten kunnen doen met je gedrag. Als je deze kan omdraaien en er positieve gedachten van kan maken zie je dat terug in de houding van de tiener. En dit doet duidelijk iets met je gevoel. Deze jongen was vooral heel opgelucht dat hij bij mij even boos mocht zijn (tijdens de opdracht kwam zijn boze gevoel helemaal naar boven) en dat ik hem heb laten zien (voelen) wat de boosheid doet met hem.

Het ‘probleem’ dat hij het vak en de stof moeilijk vind is hiermee nog niet opgelost. Wel heeft hij gezien wat hij zijn motivatie zelf kan beïnvloeden. Dat maakt het vak en de stof niet minder ingewikkeld, wel de manier waarop hij er zelf mee om kan gaan.

Nu we deze eerste stap hebben gezet en samen gekeken naar het vraag achter het gedrag ( de boosheid) kunnen we de volgende keer kijken hoe hij de lesstof het best tot zich neemt. Want iedereen heeft zijn eigen manier van leren.

Liefs Leonie

13-11-2020