Leren plannen.
Op dit moment begeleid ik een meisje van 14 en tijdens onze laatst sessie die in teken stond van motivatie vasthouden voor bepaalde vakken kwamen we op het onderwerp plannen. Hier had zij absoluut geen moeite mee. Ze heeft wel moeite met het houden aan die planning. Mooi om daar tijdens de volgende sessie mee aan de slag te gaan.
Tijdens het voorbereiden van de sessie over plannen moest ik gelijk terug denken aan mijn eigen middelbare schooltijd. En dan vooral aan mijn agenda’s. Hele kunstwerken waren dat. Goed gevuld met mijn idolen en met bijzondere teksten en uitspraken. Maar ook met mijn huiswerk. En hoe wij in de eerste klas les kregen in het gebruiken van een schoolagenda. Heel eerlijk heeft het mij altijd wel overzicht gegeven. Alles onthouden was in mijn ogen toen geen probleem, maar hoe houdt je in hemelsnaam overzicht. Resultaat bij mij in ieder geval chaos in mijn hoofd en vervolgens deed ik de dingen maar half of helemaal niet.
Heel eerlijk gezegd werkt dat nog steeds zo voor mij. Zowel in mijn coach praktijk als voor mijn werk heb ik veel afspraken en vind ik werken met een agenda heel prettig. Veel mensen om mij heen werken met een digitale agenda. Na een opmerking van mijn broertje over dat het vooral ouderwets was, dacht ik laat ik het eens proberen om volledig digitaal te gaan. In mijn werk als pedagogisch coach werk ik al deels met een digitale agenda, dus ingewikkeld was die stap niet.
De eerste twee maanden verliepen best redelijk, maar toen het drukker werd op mijn werk, er meer afspraken kwamen in mijn praktijk en ik afspraken begon te vergeten merkte ik dat ik het overzicht kwijt was. Het letterlijk opschrijven van mijn afspraken in mijn agenda, helpt mij om het beter te onthouden. Al mijn afspraken in een duidelijk overzicht voor mij, geeft mij duidelijkheid en ook wel een soort van rust. Daarnaast vind ik het fijn dat ik van alles in mijn agenda er bij kan schrijven. Na een maand of 4 heb ik het opgegeven en een fijne agenda gekocht.
Terug naar mijn Coachee.
Mijn coachee was vorige week bij mij en op de agenda stond Plannen. Eerst wil ik van haar weten hoe zij met bepaalde zaken omgaat die in relatie staan tot het plannen en het organiseren van haar schoolwerk en we doen een testje. Bij het doorvragen op het onderdeel werkgeheugen geeft zij aan dat ze het allemaal niet kan onthouden ‘ het is ook allemaal zo veel! ‘
Op mijn vraag hoe zij haar huiswerk noteert geeft zij aan dat zij dingen in haar schrift van het betreffende vak schrijft en ‘oja er staat ook iets in ELO’ en dat ze stress ervaart. Bij mij als coach vallen er wel wat dingen op zijn plek.
Hoe hebben we het vervolgens aangepakt?
We zijn eerst alles gaan opschrijven wat ze uit haar hoofd weet voor de komende week, een toetsweek. Dan halen we alles erbij wat van belang is wat in ELO staat. Dan herinnert zij zich dat er ook nog ergens een mondeling van iets is. Na alles verzamelt te hebben van school gaan we kijken naar wat ze doet aan ontspanning en andere zaken die moeten. Voor ons liggen verschillende gekleurde vellen, een warboel met wat zij allemaal moet doen. We kijken ernaar en zij concludeert dat het wel veel is allemaal. Dat was ook mijn conclusie! Ik stel voor om het in een week overzicht te zetten. Ze schrijft, gumt, zucht en schrijft verder.
Ik kijk, stel vragen, glimlach en geef hier en daar kleine tips en veel tops.
Ze heeft heel hard gewerkt en lijken wel wat kwartjes te zijn gevallen. Ze gaat weg met een ingevulde planning voor de komende week en een lege voor de week erna.
Als ze weg is maak ik enkele aantekeningen bij de volgende afspraak in mijn agenda en kijk met een goed gevoel terug op deze sessie.
Liefs Leonie
13-11-2020