Grenzen

In mijn praktijk begeleide ik een tiener die ontzettend last had van een heel vol hoofd, wat zorgde voor veel stress. Ze voelde zich neerslachtig en uiteindelijk werd ze er zelfs ziek van.

Dat gevoel van te veel op je bord hebben liggen is voor mij heel herkenbaar. Dat gevoel dat je het overzicht kwijt raakt en je hoofd te vol zit. Eens in de zoveel tijd loopt mijn emmertje ook over. Ik loop dan rond als een kip zonder kop, begin overal aan en maak niets meer af. Iedereen is dan stom bezig in mijn ogen, ik schiet om het minste of geringste uit mijn slof en ik schiet snel in mijn (drama) emoties. Mijn grens is bereikt. Herkenbaar?

Wat mij altijd weer helpt is even pas op de plaats. Door mijn hoofd leeg te maken tijdens een goed gesprek met mijn partner en/of vriendinnen. Of door creatief bezig te zijn kan ik het allemaal weer beter in perspectief plaatsen.

Bij mijn coachee was de grens ook bereikt. Er lag duidelijk te veel op haar bord. Nee zeggen werd steeds moeilijker, erbij willen horen speelde ook een rol. Er waren problemen op school, veel (online) vakken en heel veel huiswerk. Een heftig veranderende maatschappij door corona en alle maatregelen maakte het volle hoofd compleet Door inzichtelijk te maken waar haar hoofd mee vol zat en hier de juiste gevoelens en woorden bij te plaatsen ontstond er weer ruimte in haar hoofd. Die ruimte gaf haar letterlijk een lichter gevoel, meer ontspanning en denk ruimte. Door te kijken naar waar zij wel en geen invloed op had ontstond er inzicht in wat ze wel en niet aankon. Hierdoor werden haar neerslachtige gevoelens minder zwaar.

Grenzen aanvoelen en aangeven blijft een lastig en zeker voor tieners. Dit leer je door grenzen te ervaren. Vanuit thuis, op school, onder elkaar, met elkaar en in de maatschappij. Daarom is het zo belangrijk om te weten waar jouw eigen grenzen liggen. Als je weet waar je voor staat, wat jouw waarden zijn, je wensen en behoeften helder hebt dan kan je uiteindelijk die grens ook voelen. Door er de juiste woorden aan te geven kan je die grens ook (leren) aan te geven. Weten en voelen waar je grens ligt geeft (emotionele) veiligheid.

Om je grenzen te leren aangeven zijn er leuke spelletjes die je kan doen met je kind. Een hele bekende is stoeien met je kind. Of het stoeien tussen broertjes en zusjes. Met tieners kan je een variant spelen op doen of durf ( het dan niet daadwerkelijk uitvoeren maar kijken waar ligt voor jou de grens als anderen iets van je vragen, zou je het gewoon doen of niet. En waarom wel of niet).

In mijn volgende post zal ik de oefening uitleggen die ik met regelmaat doe in mijn praktijk als het gaat om grenzen aanvoelen en vervolgens aangeven.

Liefs Leonie